maanantai 16. huhtikuuta 2012

Konsulttikurssi (2)



On taas ollut sen verran menoa ja hulinaa täällä päin, että alkaa blogien tarinat laahata pahasti perässä.  Tämä blogihan on "osa 2" siitä kääntäjäkonsulttien kurssista, joka loppui jo noin viikko sitten.

Harvinaisena poikkeuksena tänä vuonna sekä juutalainen että kristillinen pääsiäinen sattuivat samaan aikaan. Juutalaiseen traditioon kuuluu pitkä pääsiäisateria, seder. Sana tarkoittaa järjestystä ja monen tunnin ateriaan kuuluukin monia tietyssä järjestyksessä toisiaan seuraavia asioita, lukukappaleita, vuoropuheluita, ja leikinomaisia tapahtumia, joilla kaikilla muistetaan sitä miten kansa vapautui Egyptin orjuudesta. Kaikki syömisen ja juomisen monet pienet yksityiskohdat (mm. neljä lasia viiniä!) tapahtuvat tarkassa järjestyksessä. Me Raamattukodilla pidimme myös oman seder-ateriamme, johon osallistuimme kaikki: konsultit, opiskelijat ja vapaaehtoiset sekä vastaavat. Ainoa riittävän iso tila olikin Hirsikodin alakerran ns. Kalliokappeli. Söimme aterian jossain määrin oman sovelletun kaavan mukaan ja vain vajaa parituntisena. Sen jälkeen lähdimme kahdella minibussilla Getsemanen puutarhaan (viinilasilliset oli pieniä...) ja kävelimme reitin Getsemanesta ylipappi Kaifaan talolle. Yöllä myöhään palasimme takaisin kotiin.




Getsemanen puutarha




"Pakollinen" ryhmäkuva Öljymäeltä Jerusalemin Vanhaan kaupunkiin päin:


Ajopelini jolla ryhmää kuljetin.
(Siis tuo valkoinen minibussi tuolla takana!)



Yhden päivän aiheena oli kulkea Simsonin ja Daavidin jalanjäljissä tai ainakin muutamassa heidän elämänsä merkittävässä paikassa. Aloitimme päivän kuitenkin Emmauksen tieltä. Vain muutaman kilometrin päässä Raamattukodilta on syrjäisestä pusikosta laakson pohjalta löydetty roomalaisten rakentama tie, joka johtaa Jerusalemista länteen päin, Emmauksen kylään. Näin tutkijat uskovat. Alhalla tasangolla Sorek-laaksossa Beit Shemeshin  kummulta näkyi monta Raamatun historian tärkeää paikkaa, mm. (Simsonin) Delilan kotikylä Timna. Simson oli "nasiiri" jonka tärkein merkki oli kieltäytyminen viinistä. Sorek-laaksossa puolestaan oli Luvatun maan parhaat viinitarhat. Simson oli ristiriitainen voimamies, jolla oli kuitenkin myös heikko kohtansa. Tarinan Delilasta ja Simsonin lopusta muistamme.

Emmauksen tien penkalla..

Minna ostamassa Kuolleen meren tuotteita pikatien varressa

"Tuolla on Timna.." kertoo Brian

Beit Shemeshin kallioon koverrettu ison huoneen kokoinen
vesisäiliö


Sorekin laaksoa etelään päin jatkaessa saavuimme korkealle Azeka-kukkulalle. Sen alapuolella avautui näkymä joka sai mielikuvituksen jylläämään! Nyt tultiin paikalle joka liittyy Daavidin elämään. Oltiin aivan 1100 eKr. -luvun israelilaisten ja filistealaisten rajalla. Filistealaisilla ja nykyisillä palestiinalaisilla ei muuten ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Filistealaiset olivat "meren kansaa", jotka tulivat alunpitäen Gazan rannikolle Kreikan saaristosta. Nykyiset Palestiinan arabit ovat ihan muualta. Jos joku haluaa perustella palestiinalaisten muinaista historiaa tässä maassa näillä filistealaisilla, kuten monet tekee, niin se ei  perustu enää historiaan. Sen verran heillä kuitenkin taitaa olla yhteistä, että myös filistealiset olivat jatkuvasti sotajalalla israelilaisten kanssa. Kuten silloinkin kun israelilaiset kuningas Saulin johdolla olivat leiriytyneet toiselle rinteelle ja filistealaiset toiselle. Välissä pieni puro, joka kulki laaksossa jota pitkin Beetlehemistä tuli nuori Daavid tuomaan evästä isoveljilleen rintamalle. Vastapuolen järkälemäinen Goljat tuli laaksoon uhittelemaan ja purosta poimitulla kivellä Daavid hänet surmasi. Jännittävää katsella tuota laaksoa sieltä ylhäältä ja "nähdä" ne kaikki tapahtumat silmien edessä. Jatkoimme vähän vielä matkaa Laakis  - nimiselle kukkulalle. Se oli yksi aikansa eniten varustettuja kaupunkeja. Hazor pohjoisessa ja Laakis  täällä etelässä. Vallit ja puolustusjärjestelmät ovat olleet mahtavia.  Assyrian kuningas Sanherib sai vasta valtavien ponnistusten jälkeen vallattua kaupungin 700-600 eKr.-lukujen vaihteessa, josta  siirtyi Jerusalemiin kehuskellen muureilla olleille kuningas Hiskian sotilaille asiasta. Jerusalemia hän ei kuitenkaan koskaan saanut haltuunsa. Sen tekivät vasta babylonialaiset toistasataa vuotta myöhemmin.

Pään oikealla puolella israelilaiset tämänpuoleisella kukkulalla
ja filistealaiset heitä vastapäätä tuolla taaemmalla. Välissä laakso joka
johtaa vasemmalle aina Beetlehemiin asti. Ja laaksossa se puro.

Se puro

Laakisin portti ja osa varustetuista valleista

Hyvin varustettu armeijan autokouluauto bensa-asemalla...



Seuraavaksi matka alas Kuolleelle merelle. Ensin Kumran, sieltä Ein Gedin luonnonpuistoon (Nahal David), sen jälkeen ylös Masadalle ja lopuksi uimaan eli kellumaan Kuolleeseen mereen. Linkki Masadan piiritykseen ja juutalaisten kapinan loppuhetkiin roomalaisia vastaan v. 72 - 73 jKr loytyy täältä. Jerusalemhan oli jo hävitetty v. 70. Sen jälkeen viimeiset puolustajat linnoittautuivat Kuolleen meren rannalle Herodeksen aikanaan itselleen talvipalatsiksi rakentamaan Masadan linnakkeeseen. Heidän joukkoitsemurhaansa päättyi juutalaisten historia kansana Palestiinassa lähes pariksi tuhanneksi vuodeksi (lyhyttä Bar Kokhban kapinaa lukuunottamatta 130-luvulla).


Jerikon tien varressa

Kumran, luola 4

Nahal David, Daavidin lähde



Daavidin lähteestä vesi virtaa muutaman sadan metrin
päähän Kuolleeseen mereen

Masadan päällä. Porukka juoksee Brianin perässä...

Masadan pystysuoraan seinämään rakennettuja kanavia joilla
kerättiin sadevesi talteen

Martha & Vera

Autokuski käynyt vaihtamassa bussiin öljyt..?



Luonnonpuisto Sataf pari kilometriä Mevasseretin Raamattukodilta ja sen jälkeen Jad Hashmonan Raamatulliseen puutarhaan. Oppaana jälleen "maailman paras" Ronit Maoz.


Viikuna. Vielä raaka..

Jyrkässä rinteessä terasseja joilla pieniä peltosarkoja

Rinteeseen rakennettu tie. Kivimuurit molemmin puolin.

Kahvitauko Jadissa. Talonmies Danille lauletaan
synttärilaulua...

... jonka jälkeen opas Ronit ilmoittaa että myös
hänellä on tänään syntymäpäivä!

Tapa miten "Omer-uhri" suoritettiin. Eli poltettiin raakoja
tähkäpäitä...

... joista sen jälkeen käsissä hieromalla saatiin puhtaita
ja ravitsevia paahdettuja jyviä.

Puimatanner, paikka missä jyvät erotettiin akanoista.
Ronit kertomassa mitä Ruut ja Boas aikanaan tekivät...
(Ruutin kirja)

Jad Hashmonaan entisöidyn synagoogan rauniot.
Marko idästä. Ts. selkä kohti Tel Avivia ja Välimerta


Käännöskonsulttien kurssi kesti kymmenen päivää. Sen jälkeen taas ne perinteiset lentokenttäkuljetukset. Sitten pääsinkin taas takaisin opiskelijoitteni pariin ja entisiin rutiineihin.

3 kommenttia:

  1. Tosi hyvä juttu taasen Lauri =)

    VastaaPoista
  2. Kiitoksia, alan uskoa hyviin "opastaitoihisi". Nyt olisi paikallaan uusi reissu Israeliin.

    VastaaPoista
  3. Joo, aivan upeeta, Lauri!
    O-li-sin-pa saa-nut ol-la mu-ka-na...
    Anja :)

    VastaaPoista